Stručná historie reklamních (online) bannerů
Co to vlastně je "reklamní banner"?
Banner je grafický reklamní prvek používaný na webových stránkách, většinou po stranách, v záhlaví, nebo v textu mezi odstavci. V češtině se ujal název "reklamní proužek", kvůli (dříve) nejčastějšímu tvaru obdélníku. Dnes jsou však velmi časté i čtvercové formáty, takže používejme raději název "banner", nebo "reklamní banner".
JPG a GIF bannery
Jak jsme si řekli, jedná se o grafický reklamní prvek a v začátcích bannerové reklamy pouze statický (nepohyblivý) prvek. Tedy obrázek, většinou ve formátu .JPG, případně .GIF. Statické bannery časem doplnily o něco poutavější .GIF animované bannery. Toto byl zdánlivě nenápadný, ale zásadní zlom v online reklamě. Animace přeci jen zaujme oko návštěvníka webu více, než obyčejný obrázek.
Animované .GIFy byly sice svým způsobem přelomové a přivedly spoustu lidí (včetně mě) ke kariéře animátora. Tvorba animací ve formátu .GIF však byla poměrně frustrující, hlavně z důvodu omezeného počtu barev (maximálně 256). Což znamenalo nižší kvalitu grafiky, než u statických .JPG obrázků.
Flash bannery
S řešením tohoto problému přišla firma Macromedia, která stvořila plugin (doplněk prohlížeče) s názvem Flash. Plugin Flash umožnil animátorům tvořit složitější animace, které se kvalitou grafiky vyrovnaly .JPG obrázkům. Flash také přinesl možnost kombinovat grafickou animaci s kódem (v tomto případě "actionscript") a to umožnilo tvorbu interaktivních bannerů, tedy bannerů reagujících na pohyb myši uživatele. Další inovací Flashe byla možnost použití zvuku.
Jak šel čas, popularita platformy Flash rostla a od firmy Macromedia jej odkoupila společnost Adobe Systems, která je známá např. svým grafickým editorem Photoshop. Společnost Adobe přišla s několika inovacemi Flashe, včetně nové verze kodu Actionscript. Tou dobou jsme mohli téměř na každém komerčním webu vidět nějaký ten pohyblivý Flashový banner.
Zkáza Flashe a nástup HTML5
Jak to tak bývá, vše jednou končí. Konec Flash bannerů předznamenala snaha tvůrců prohlížečů omezit či zcela zrušit přídavné pluginy a nahradit je přímou animací přes HTML5 (nová verze HTML v kombinaci s JavaScriptem). Po několika letech byl plugin Flash z prohlížečů nenávratně odstraněn a jedinou možností jak zanimovat reklamní banner se stalo HTML5. I přes krkolomné začátky, omezené grafické možnosti a špatnou podporu v prohlížečích se HTML5 postupně vyvinulo v plnohodnotnou náhradu Flashe.
Dnes jsou HTML5 bannery nejpoužívanější formou pohyblivé grafické reklamy na webech. Dávají tvůrcům téměř neomezené možnosti animace a inzerentům přináší díky své atraktivitě velké zisky. HTML5 bannery podporují největší reklamní systémy jako Google Ads, Sklik, Adwords a Sizmek.
Budoucnost reklamních bannerů?
Před několika lety přišla společnost Google s novou platformou s názvem AMP HTML. Zkratka AMP znamená "Accelerated Mobile Pages", tedy v překladu "zrychlené mobilní stránky". Současně začal Google ve svém reklamním systému Google Ads podporovat nasazení AMP HTML bannerů. Výhoda této technologie má spočívat v rychlejším načtení reklamních bannerů v mobilních zařízeních a úspoře kapacity baterie. Tento koncept není určitě špatný, nicméně zatím vázne na nízké podpoře AMP HTML technologie v animačních softwarech a proto se AMP HTML zatím příliš nerozšířilo. Ale kdo ví, možná za pár let AMP HTML bannery zcela nahradí klasické HTML5 bannery :)